Woonkostenkrant 2023

Als u merkt dat u de huur niet (volledig) kunt betalen, neem dan direct contact met ons op. “Hoe eerder we op de hoogte zijn, hoe beter we u kunnen helpen en goede afspraken kunnen maken”, legt woonconsulent Wesley uit. “Vragen over het betalen van de huur kunt u aan ons stellen via incasso@rijnhartwonen.nl of via telefoonnummer 071 589 04 70. We zoeken dan samen naar een oplossing.” Betalingsregeling in termijnen Als er toch een betalingsachterstand ontstaat, sluiten we niet meteen de deur. Wesley: “We begrijpen dat het leven soms onverwacht kan veranderen. Dan stellen we huurders voor om de betaling te doen in maximaal 3 termijnen. Ons doel is om het huurders zo makkelijk mogelijk te maken om hun geldzaken weer op orde te krijgen.” Vroegsignalering en hulp Bij een huurachterstand zijn we verplicht om dit te melden bij het team Eerste Hulp bij Geldzorgen (EHBG) in uw gemeente. “Dit heet vroegsignalering”, vertelt Wesley. “De gemeente neemt contact met u op om te bespreken of u Woonkostenkrant Besparen met de hulp nodig heeft. Samen met u kijkt ze naar oplossingen voor uw geldproblemen. Misschien heeft u wel recht op toeslagen.” Wat betaalt u aan wonen? En hoe kunt u op deze en andere kosten besparen? In deze krant leest u veel nuttige informatie en handige tips. Onder andere over uzelf beschermen tegen onnodige uitgaven. En over uw kinderen leren omgaan met geld. Deze krant is een landelijke uitgave. U krijgt deze krant van uw verhuurder. Met een huishoudboekje houdt u grip op uw geldzaken. Een huishoudboekje is een overzicht van al uw inkomsten en uitgaven. Uw woonkosten maken een groot deel uit van uw uitgaven. Een overzicht. De maandelijkse huur Dit is uw grootste kostenpost. Servicekosten Woont u in een (service)flat of appartement? Dan betaalt u elke maand servicekosten, samen met de huur. Dit zijn de kosten voor bijvoorbeeld het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten en een huismeester. Uw verhuurder maakt geen winst op de servicekosten. Water, gas en elektriciteit Elke maand betaalt u een voorschot voor water, gas en elektriciteit aan uw leverancier(s). Aan het eind van het jaar volgt de eindafrekening. Heffingen Eén keer per jaar ontvangt u een rekening van uw gemeente en van het waterschap. Zij brengen onder andere kosten in rekening voor het ophalen van vuilnis, het onderhoud aan de riolering en het schoonmaken van afvalwater. Inboedelverzekering Hiermee verzekert u zich tegen schade aan meubels, computers, televisie, wasmachine, enzovoort. Wat u aan wonen betaalt Overzicht Pin elke week een vast bedrag en betaal zoveel mogelijk contant. U ziet dan direct in uw portemonnee hoeveel geld u nog heeft. Drogist Betaal nooit de volle prijs voor bijvoorbeeld tandpasta en zeep. Die zijn heel vaak in de aanbieding bij de drogist. Geldproblemen kunnen iedereen overkomen. Bij Rijnhart Wonen begrijpen we geldzorgen en zijn we er om u te helpen. Huurachterstanden proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, zodat de problemen niet groter worden. Wat kunt u doen als u de huur niet kunt betalen Daarnaast werken we samen met Geldfit en SchuldHulpMaatje. Wesley: “We willen graag voorkomen dat onze huurders in de financiële problemen raken. Zodat ze zich thuis voelen, zonder zorgen of ze de huur kunnen betalen.” Meer weten? Kijk op rijnhartwonen.nl/geldzorgen Verspreid door deze krant vindt u 8 (bespaar)tips

Houd uw telefoon in de gaten En die van uw kinderen Het lijkt zo onschuldig: een leuke app op je telefoon zetten. Maar let op: sommige apps zijn niet wat ze lijken. Ze kunnen u zelfs ongemerkt geld kosten. In de Google Play Store worden regelmatig Android-apps ontdekt die schadelijk zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om apps om foto’s te bewerken, het systeem van uw telefoon te verbeteren, of de achtergrond van het scherm aan te passen. Door het gebruik van schadelijke apps sluit u bijvoorbeeld dure abonnementen af, zonder dat u dat merkt. Ook proberen schadelijke apps uw inloggegevens voor sociale media te verkrijgen. Slimme criminelen Google heeft de meeste van deze apps uit de Play Store verwijderd. Maar heeft u of uw kind een van deze apps gedownload? Dan moet u die zelf van de telefoon verwijderen. Doe daarna een virusscan, bijvoorbeeld met AVG of Avast. Criminelen zijn slim. Ze plaatsen eerst een veilige versie in de Play Store. Daarmee komen ze door de eerste kwaliteits-toets. Vervolgens bieden ze een update aan die wél schadelijk is. Check de ervaring van anderen Ons advies: wees voorzichtig met het op uw telefoon zetten van apps. Check altijd de ervaringen van andere gebruikers. En spreek met uw kinderen af dat ze nooit zelf apps op hun telefoon zetten. Een lijstje maken van wat u wel nodig heeft. Dat is de eerste manier om geen spullen te kopen die u niet nodig heeft. Maak niet alleen een lijstje als u naar de supermarkt gaat, maar bijvoorbeeld ook als u kleren gaat kopen. En als u iets op een webshop zoekt. Met een lijstje laat u zich minder makkelijk verleiden en voorkomt u onnodige aankopen. Leg uzelf een wachttijd op Ziet u toch iets leuks wat niet op uw lijstje staat? Leg uzelf een wachttijd op van 24 uur. Neem die tijd om na te denken of u het product wel echt nodig heeft. Vaak beseffen mensen een dag later dat ze eigenlijk prima zonder dat product kunnen. Vermijd verleiding Merkt u dat u zich vaak laat verleiden in bepaalde winkels of op bepaalde internetsites of social media? Bescherm uzelf tegen onnodige aankopen Probeer deze dan zoveel mogelijk te vermijden. Als u niet in de verleiding komt, is de kans veel kleiner dat u dingen koopt die u niet nodig heeft. Webshops Bezoekt u toch een webshop? Bedenk dan dat webshops er alles aan doen om bestellen zo makkelijk mogelijk maken. Te makkelijk, eigenlijk. U kunt zichzelf beschermen tegen onnodige aankopen. Bijvoorbeeld door nooit een profiel aan te maken op een webshop. Daarmee maakt u het zichzelf lastiger om iets te bestellen. En heeft u langer de tijd om tot het inzicht te komen dat u iets eigenlijk helemaal niet nodig heeft. We kennen het allemaal. Dat je meer koopt dan je eigenlijk van plan was. Heeft u niet veel te besteden? Dan kunnen niet-geplande aankopen een serieus probleem zijn. Gelukkig zijn er manieren om de verleiding van kopen te weerstaan. GOED OM TE WETEN Rood staan is duur Het lijkt zo makkelijk: geen geld meer op uw bankrekening hebben en toch nog iets betalen. Maar besef wel dat u dan rood staat. Rood staan betekent dat u een schuld heeft aan uw bank. En dat is duur, want de meeste banken rekenen een hoge rente voor rood staan. Tot wel 10%. Gelukkig kunt u rood staan makkelijk voorkomen. Door bijvoorbeeld in uw bankierenapp of via internet-bankieren aan te geven dat u niet rood wilt kunnen staan. Ook kunt u meldingen instellen. Dan krijgt u automatisch een berichtje als het saldo op uw rekening onder een bepaald bedrag komt. Zo houdt u grip op uw geld. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw eigen bank. Shampoo Gebruikt u douchegel en shampoo? Helemaal niet nodig, dus daar kunt u op besparen. Zoek het maar eens op op internet. Ook al is iets in de aanbieding, het kost nog steeds geld. Met korting ‘verdient’ u dus niets.

Controleer je kassabon We kopen allemaal aanbiedingen in de supermarkt. Maar weet u dat die vaak niet goed verwerkt zijn in het kassasysteem? Daardoor betaalt u misschien toch te veel. Supermarkten rekenen namelijk vaak de verkeerde prijs voor aanbiedingen. Dat blijkt uit een proef van de Consumentenbond. Aan de kassa betaalt u dus vaak meer dan in de winkel staat aangegeven. Onze tip: maak met uw telefoon een foto van het prijskaartje bij het schap. Dan kunt u aan de kassa meteen controleren of het bonnetje klopt. Op die manier bespaart u écht geld. Wat ú nodig heeft Trek u niks aan van wat anderen denken dat u nodig heeft. Bepaal dat zelf. En laat u niet gek maken door reclames. Het afsluiten van een energie-contract voor meerdere jaren kon een tijd lang niet. Nu kan dat wel weer. Als u zekerheid wilt, is een vast contract aan te raden. Maar let op: u kunt daarna minder makkelijk overstappen dan vroeger het geval was. Sinds 1 juni 2023 zijn er strengere regels voor het overstappen naar een andere leverancier van energie. U kunt nog steeds voor het einde van uw contract overstappen. Maar de kans is groot dat dat veel duurder is dan eerst. Opzegboete Voor 1 juni was er al een opzegboete. Alleen was dat een vast bedrag. Zo was de boete voor het opzeggen van een jaarcontract 50 euro per energiesoort. Had u een contract voor gas en elektriciteit? Dan was de boete dus 100 euro. Toch betalen Sinds 1 juni 2023 is dit veranderd. Alle contracten vanaf 1 juni vallen onder een nieuwe regeling voor boetes. Boetes zijn geen vast bedrag meer. Nu is de opzegboete gelijk aan het verlies dat uw leverancier lijdt, omdat u het contract niet uitzit. Vaak betekent dit dat de boete veel hoger is dan eerst. Wat te doen Sluit u een vast contract af en dalen de prijzen na een tijdje? En loopt uw contact nog niet af? Vraag dan eerst aan uw leverancier wat de opzegboete is. Pas dan kunt u uitrekenen of overstappen voordelig is. Hogere boetes voor opzeggen energie-contract Laag inkomen en hoge huur Heeft u sinds 2022 of 2023 een laag inkomen? En betaalt u meer dan 575,03 euro aan huur? En is uw huurcontract voor 1 maart 2023 ingegaan? Neem dan contact met op met uw verhuurder. Want het kan zijn dat u recht heeft op een eenmalige verlaging van uw huur. Voedselbank? U bent de enige niet Heeft u een laag inkomen en kunt u de dagelijkse boodschappen niet altijd betalen? Weet dan dat u niet de enige bent. In Nederland maken zo’n 120.000 mensen gebruik van de Voedselbank. Het is misschien moeilijk om die stap te zetten. Maar door naar de Voedselbank te gaan, helpt u zichzelf. En uw andere gezinsleden. Mensen die van de Voedselbank gebruik maken, zijn er heel positief over. Zoals Jeanet, die door haar scheiding in de schulden kwam. Op de site voedselbanken.nl vertelt zij dat haar leven door de Voedselbank weer op de rails is gekomen. ‘Je hoort er toch weer een beetje bij.’ Vraag hulp Lukt het niet om de huur te betalen? Hulp vragen is misschien moeilijk. Maar doe dat wel. U bent niet de enige. En hoe eerder u hulp vraagt, hoe eerder u uit de problemen komt. Dus neem gewoon contact op met uw verhuurder. Meteen betalen Betaal uw rekeningen meteen. Dan kunt u ze niet vergeten. En dat scheelt kosten voor boetes en incassokosten.

Wilt u tot wel 200 euro per jaar besparen? Dat kan door over te stappen naar een andere alles-in-1 aanbieder van tv, internet en telefoon. Al jaren verhogen KPN en Ziggo hun tarieven voor internet en tv. Met bijna 80 euro per jaar. De prijzen van kleinere providers stijgen veel minder hard. Daarom kan overstappen een goede keus zijn. Andere aanbieders maken ook gebruik van het netwerk van KPN. U hoeft dus niet bang te zijn dat uw verbinding slechter wordt. Ook is overstappen zo gebeurd. U komt dus niet een tijdje zonder internet of telefoon te zitten. Aanbieders vergelijken doet u makkelijk op de website www.consumentenbond.nl/internet/ internet-tv-bellen-vergelijken. Handige sites Een app die met schulden helpt Heeft u moeite om met uw geld rond te komen? En heeft u stress van alle betalingsherinneringen? Er is nu hulp van een heel bijzondere app. Overstappen loont >>> www.geldfit.nl Geldfit helpt u om financieel fit te blijven of te worden. Doe anoniem de test en ontdek binnen 2 minuten wat u kunt doen. Of bel gratis 0800-8115. >>> berekenuwrecht.nibud.nl Er bestaan allerlei vormen van steun en vergoedingen. Soms meer dan u denkt. Op deze site berekent u in een paar stappen op welke bedragen u misschien recht heeft. Ook ziet u waar u deze kunt aanvragen. >>> www.wijzeringeldzaken.nl Een betrouwbare wegwijzer naar informatie over uw geldzaken. >>> www.gratisaftehalen.nl Gratis spullen die mensen niet meer nodig hebben. Een Marktplaats, maar dan zonder te betalen. >>> www.milieucentraal.nl/ energie-besparen Snelle tips om te besparen op energie, zonder dat het eerst veel geld kost. Met ook een bespaartest. >>> www.bespaarinfo.nl Heel veel tips en artikelen om geld te besparen. Was Wasverzachter maakt de was niet zacht, maar vet. Waardoor het zacht voelt. (Schoonmaak)azijn is beter voor je was, je machine en jezelf. En veel goedkoper. Geldzorgen ontstaan bijna nooit uit het niets. Daarom kunt u het beste zo snel mogelijk naar een oplossing zoeken. Dus zodra de problemen beginnen. De Stichting Nederland Geldzorgenvrij helpt u hierbij met een app: fiKKs. Dit is een bijzondere app. Want fiKKs brengt u in contact met een buddy, een echt persoon. Deze buddy helpt u met uw geldzaken. Als u een account aanmaakt, kunt u een buddy selecteren. Samen brengt u uw geldzaken in kaart. Daarna helpt uw buddy u bij het aanpakken van uw uitgaven. Dat is gratis, vertrouwelijk en anoniem. Uw buddy hoeft dus niet te weten wie u bent. Kijk voor meer info op de website www.wijgaanhetfikksen.nl. dan de gratis online cursus van het Nibud. U vindt deze op de website ikkrijgnooooitwat.nibud.nl/story.html. De cursus begint met een aantal pagina’s uitleg. Daarna kiest u een thema waarover u meer wilt weten: zak- en kleedgeld, sparen, keuzes maken of veiligheid. U kunt altijd weer teruggaan om een ander thema te kiezen. ‘Ik krijg nóóóóit wat’ In een mooie toekomst voor uw kind is geen ruimte voor geldzorgen. Leer uw kind daarom om te gaan met geld. Het Nibud helpt u daarbij met een gratis online cursus. Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind. Laat u zich dus niet in de war brengen als uw kind zegt dat het nooit wat krijgt. Kinderen moeten leren dat je eerst geld moet verdienen, voordat je het uit kunt geven. En dat je geld maar één keer kunt uitgeven. Kunt u wel wat hulp gebruiken om uw kinderen te leren omgaan met geld? Volg Filters schoonmaken In veel apparaten zit een filter, zoals in de wasmachine en stofzuiger. Maak die regelmatig schoon. Dan verbruikt het apparaat minder stroom. Gratis cursus Colofon © 2023 Nestas communicatie; Teksten: Erwin Rooyakkers, Amsterdam; Eindredactie: Nestas communicatie, Almere; Vormgeving: Typo Dynamo, Lelystad; Druk: Tuijtel, Hardinxveld-Giessendam; Foto’s: M. Hoving, Kondoros Eva Katalin, Hermien Lam, Erik Veld, Hilda Weges. Disclaimer Deze krant is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Aan de inhoud ervan kunt u geen rechten ontlenen. Niets uit deze uitgave mag worden gebruikt of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nestas communicatie. Ook het kopiëren en verspreiden van deze krant en/of het plaatsen (van delen) ervan op internet/social media is niet toegestaan. WKK037 rijnhartwonen.nl info@rijnhartwonen.nl 071 589 04 70 maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.00 uur vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur WEBCHAT maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 16.00 uur vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur BEZOEKADRES Bolderikkamp 12, 2353 HM Leiderdorp maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 12.00 uur vrijdag: gesloten POSTADRES Rijnhart Wonen Postbus 21, 2350 AA Leiderdorp rijnhart.wonen rijnhartwonen rijnhart-wonen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTgxOTE=